Nowoczesne rozwiązania geotechniczne szansą na szybszą modernizację infrastruktury kolejowej
Budownictwo kolejowe w Polsce przeżywa obecnie największą kumulację prac w historii. Na tym etapie inwestycje kolejowe obejmują przede wszystkim prace modernizacyjne na istniejących liniach i budowę krótkich odcinków nowych linii w newralgicznych miejscach sieci kolejowej, zwiększające efektywność zarówno kolei pasażerskiej, jak i szlaków towarowych.
Niezależnie od skali tych projektów, zawsze pojawiają się w nich wyzwania geotechniczne, związane najczęściej ze wzmacnianiem czy rozbudową torów kolejowych albo posadawianiem nowych, stabilizacją osuwisk oraz fundamentowaniem szerokiego wachlarza konstrukcji – od obiektów mostowych po ekrany akustyczne i elementy trakcyjne. Zadania te, z powodu szczególnych uwarunkowań techniczno- -logistycznych, wymagają indywidualnego podejścia i zastosowania rozwiązań kompleksowych, często nietypowych, uwzględniających istotne wymagania i ograniczenia projektów kolejowych.
Jak pokazują krajowe i światowe doświadczenia w dziedzinie konstrukcji geotechnicznych, doskonale sprawdzają się tu rozwiązania bazujące na technologii samowiercących iniekcyjnych mikropali lub gwoździ gruntowych TITAN. Ich kreatywne wykorzystanie w trudnej specyfice realizacji kolejowych umożliwia szybką realizację prac z zachowaniem ciągłości ruchu na modernizowanych liniach kolejowych i stworzenie mobilnego, samowystarczalnego zaplecza budowy, zorganizowanego w dowolnym miejscu infrastruktury trasowej. Co więcej, przywołane rozwiązania są nie tylko wygodne i bezpieczne w wykonawstwie, ale też – w przeciwieństwie do technologii tradycyjnych – trwałe i bezobsługowe w całym okresie eksploatacji.
W najnowszym artykule na łamach Nowoczesnego Budownictwa inżynieryjnego przedstawiliśmy przykłady ciekawych projektów kolejowych z wykorzystaniem technologii TITAN, które były realizowane z udziałem grupy Friedrich Ischebeck GmbH (w tym Titan Polska Sp. z o.o.). Zachęcamy do lektury i czerpania inspiracji!