NFF - trwałe nawierzchnie kolejowe bez ryzyka, w każdych warunkach
Budownictwo kolejowe w Polsce przeżywa aktualnie największą kumulację prac w historii.
W projektach tych, w obszarze geotechniki pojawiają się takie wyzwania, jak wzmacnianie istniejących torów kolejowych, ich rozbudowa lub budowa nowych.Jak pokazują krajowe i światowe doświadczenia, doskonale sprawdzają się tu rozwiązania bazujące na połączeniu technologii samowiercących iniekcyjnych mikropali oraz prefabrykacji współpracujących z nimi elementów, które pozwalają na istotne usprawnienie i przyspieszenie robót fundamentowych, co opisywaliśmy już m.in. na łamach Inżyniera Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
Jednak idea połączenia szybkości i precyzji prefabrykacji z efektywnością oraz wszechstronnością posadowienia na mikropalach przyjmuje również bardziej zaawansowane formy. Jedną z nich jest stworzony w Niemczech i wykorzystywany chętnie w projektach modernizacji oraz rozbudowy niemieckich kolei system nawierzchni bezpodsypkowych NFF. System ten, należący do rodziny bezpodpsypkowych nawierzchni prefabrykowanych, dzięki konstrukcji wieloprzęsłowej zintegrowanej z fundamentami mikropalowymi odznacza się daleko idącą niezależnością od warunków podłoża (zarówno istniejącego podtorza, jak i gruntu rodzimego), dając przewagę nad klasycznymi nawierzchniami tego typu.
Technologia ta, charakteryzując się wysoką mobilnością, umożliwia szybką realizację prac z minimalizacją ich uciążliwości. Co więcej, jest rozwiązaniem wysoce ekonomicznym i ekologicznym, które wyróżnia się niezawodnością, stałością wysokich parametrów jezdnych niezależnie od warunków geotechnicznych, trwałością, a w końcu jest bezobsługowe w całym okresie eksploatacji.
W artykule w najnowszym numerze Inżyniera Budownictwa opisaliśmy ideę systemu NFF, jego wyjątkową charakterystykę oraz sposób budowy. Miłej lektury!